Obwodnica Mierzyna - podpisano porozumienie | |||
Obwodnica Mierzyna - podpisano porozumienie Miasto Szczecin i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisali porozumienie w sprawie budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 10, tzw. obwodnicy Mierzyna. W najbliższym czasie GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Miasto Szczecin zamierza współfinansować opracowanie projektu oraz przyszłą realizację prac budowlanych obejmującą fragment drogi w granicach administracyjnych miasta. W budżecie zabezpieczono na ten cel 1,9 mln zł brutto. Porozumienie, które podpisali Szczecin i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, określa zasady współpracy na etapie prac przygotowawczych. Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach. Pierwszym etapem będą prace przygotowawcze. Inwestycja posiada już wydaną w 2014 roku decyzję środowiskową, dlatego do wykonania pozostał projekt budowlany, a następnie planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Działania te są niezbędne, aby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku. Około połowa długości obwodnicy leży na terenie miasta Szczecin i na zbliżonym poziomie został określony podział kosztów opracowania dokumentacji pomiędzy GDDKiA i miastem. Odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę po wydaniu decyzji ZRID będą wypłacane przez każdą ze stron porozumienia we własnym zakresie - w obszarze miasta Szczecin przez samorząd, natomiast poza obszarem miasta przez GDDKiA. Drugi etap obejmować będzie realizację prac budowlanych, którego koszty i ich podział zostanie ustalony po opracowaniu dokumentacji projektowej. W najbliższym czasie GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej. Obwodnica Mierzyna będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Dzięki inwestycji wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z często zakorkowanych ulic Weleckiej i Lubieszyńskiej w Mierzynie. Koszt budowy wyceniono wstępnie na 180 mln złotych. Obwodnica Mierzyna - orientacyjny przebieg: Zachodnia Obwodnica Szczecina W grudniu 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowlanego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Przetarg składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków 1 i 2 - od Kołbaskowa do Polic. Druga część dotyczy odcinka 3 - od Polic do Goleniowa (wraz z tunelem). Dla każdej części wykonawcy będą składali osobne oferty cenowe. Kryteriami w postępowaniu będzie cena (60 proc.) i doświadczenie zespołu projektowego (40 proc.). Na wykonanie projektu budowlanego dla części pierwszej przewidziano 13 miesięcy, natomiast dla części drugiej (odcinek z tunelem) - 15 miesięcy. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 stycznia 2022 roku. Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 50 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach. Od 2017 roku jest już decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Prace te były możliwe dzięki przyznanemu przez Ministra Infrastruktury finansowaniu w kwocie 24,5 mln zł. W ramach tych prac wykonano wiercenia o łącznej długości 45 km. Na długości 18 km wykonano sondowania statyczne i dynamiczne, przeprowadzono również badania tomografią elektrooporową. Ten szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów. Dokumentacja ta została zatwierdzona w czerwcu tego roku. Inwestycja znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej była planowana do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Źródło: GDDKiA, wiadomosci.szczecin.eu Zobacz artykuły powiązane: Ministerstwo Infrastruktury wydało pozytywną decyzję w sprawie budowy obwodnicy Mierzyna. Nowy odcinek drogi krajowej nr 10 rozpocznie się przy Centrum Handlowym Ster, prowadzić będzie obok ogródków działkowych przy ul. Łukasińskiego aż do nowego węzła drogowego Dołuje, gdzie połączy się z planowaną zachodnią obwodnicą Szczecina. | |||
|